Από τα αυγά που γέννησε η Λήδα,ύστερα από την συνεύρεσή της με τον κύκνο–Δία,στα με τέχνη διακοσμημένα αυγά στρουθοκαμήλου της αρχαιότητας και στα πολύτιμα Fabergé των Τσάρων.Κάπου ανάμεσα σε όλα αυτά,την θέση τους έχουν και τα κόκκινα αυγά της ελληνικής Λαμπρής.Ένα εκλεκτό διατροφικό είδος,από την Προϊστορική εποχή,το αυγό υιοθετήθηκε από όλες τις θρησκείες ως σύμβολο δημιουργίας, συνδεδεμένο επί χιλιετίες με τις γιορτές της άνοιξης,με την αναγέννηση και με την αναζωογόνηση.Ο λόγος είναι το τέλειο σχήμα του που είναι σφαιρικό και βέβαια το περιεχόμενό του,αφού κρύβει κάτι ζωντανό.Το αυγό, προσφέρεται για τη νοερή απεικόνιση του κύκλου της ζωής,η οποία για πολλά φυτά και ζώα αρχίζει την άνοιξη.Ο ίδιος ο συμβολισμός της ζωής,που βγαίνει μέσα από ένα αυγό,βρίσκεται και στη βάση του εθίμου της χριστιανικής εκκλησίας, που γιορτάζει την Ανάσταση του Χριστού με αυγά,τα οποία οι πιστοί τσουγκρίζουν και σπάνε.Η σύνδεση του αυγού με το Πάσχα,πριν αποκτήσει αυτή την άμεση σχέση με τον Χριστιανισμό,ήταν σύμβολο ζωής για τουλάχιστον 2.600 χρόνια.Οι όρνιθες εξημερώθηκαν κάπου στην Ν.Α Ασία και Ινδία,7.500 χρόνια πριν.Στον ελλαδικό χώρο έφθασαν περί το 800 π.Χ.και η εκτροφή τους γινόταν κυρίως για τα αυγά τους.Οι πρώτες μαρτυρίες για τον συμβολισμό του αυγού στη θρησκεία αναφέρονται στους Πέρσες και χρονολογούνται γύρω στα 500π.Χ.

Ήταν στην περίοδο των Αχαιμενιδών και του Ζωροαστρισμού,όταν γιόρταζαν την εαρινή ισημερία βάφοντας και τρώγοντας αυγά.Υπάρχει και ένα ανάγλυφο από την Περσέπολη αυτής της εποχής που δείχνει ευγενείς σε πομπή κρατώντας στα χέρια τους αυγά.Στην Ελλάδα,οι Ορφιστές είχαν ήδη διατυπώσει τη θεωρία τους περί “κοσμικού αυγού”,που σχετιζόταν με την δημιουργία του σύμπαντος και την αρχή της ζωής.Τα αυγά της στρουθοκαμήλου επίσης,είχαν μία σημαντική χρήση,το κέλυφός τους το χρησιμοποιούσαν για την κατασκευή πολύτιμων αντικειμένων με εξαιρετική διακόσμηση και αποτελούσαν διπλωματικά δώρα,που αντάλλασσαν οι ηγεμόνες των λαών της Μεσογείου.

Πολύ αργότερα,οι Ρωμαίοι χρησιμοποιούσαν τα αυγά της κότας στις διάφορες παγανιστικές γιορτές τους,στα βακχικά και τα διονυσιακά μυστήρια!Από τον 1ο μ.Χ.αιώνα,υπάρχουν και δύο πολύ ιδιαίτερες μαρτυρίες,συγκεκριμένα από ταφές παιδιών στη Ρώμη-η μία στην νεκρόπολη του Βατικανού-στις οποίες υπήρχαν και αυγά. Όπως πιστεύουν οι αρχαιολόγοι,μάλλον είχαν τοποθετηθεί στις ταφές ως σύμβολα αναγέννησης μιας νέας ζωής απέναντι στο άδικο πρόωρο τέλος. Για τα “χριστιανικά”αυγά,δεν υπάρχει κάποια ιστορική μαρτυρία που τα συνδέει με τον Χριστό.Η ορθόδοξη παράδοση λέει,σε μία από τις εκδοχές της,ότι η Μαρία η Μαγδαληνή πήγε αυγά βρασμένα στον τάφο του Ιησού και,μόλις είδε ότι είχε αναστηθεί,τα αυγά έγιναν κόκκινα σαν το χρώμα του αίματος.

Σύμβολα πλούτου,ομορφιάς,τέχνης αλλά και μεγαλοπρέπειας,τα Fabergé είναι τα απόλυτα  αριστουργήματα,που φιλοτεχνήθηκαν στην Τσαρική Ρωσία από το 1881 ως το 1916,μοναδικά στο είδος τους και συμβολίζουν κι αυτά το Πάσχα!Δημιουργός ο περίφημος χρυσοχόος Peter Carl Fabergé!Η αρχή έγινε όταν ο Fabergé δώρισε στον Τσάρο Αλέξανδρο Γ΄ένα αυγό από λευκό σμάλτο με χρυσό που μέσα σ΄ αυτό βρισκόταν ένας χρυσός κρόκος και μέσα σ΄αυτόν μία κοτούλα από πλατίνα,πάνω στην οποία υπήρχε αντίγραφο του αυτοκρατορικού στέμματος,με διαμάντια και μια αλυσίδα με ένα μενταγιόν από ρουμπίνι!Η ίδια λογική,είναι σε όλα τα αυγά,παραγγελίες των Τσάρων για δώρα σε Τσαρίνες και σε άλλα μέλη της αυτοκρατορικής οικογένειας.Ως την Οκτωβριανή Επανάσταση,ο Οίκος,είχε έδρα στην Αγία Πετρούπολη,δυστυχώς έκλεισε,ενώ ο ίδιος ο Fabergé φυγαδεύτηκε από τη Ρωσία.54 αυγά συνολικά είχαν δημιουργηθεί,εντελώς διαφορετικά,με θέματα που είχαν σχέση πάντα με την ιστορία της οικογένειας των Τσάρων.Πολλά από τα αυγά και τα κοσμήματα του Οίκου χάθηκαν. Σήμερα τα περισσότερα βρίσκονται σε μουσεία και σε ιδιωτικές συλλογές,10 από αυτά είχαν πουληθεί το 2004 σε δημοπρασία των Sotheby’s από τους κληρονόμους του Malcolm Forbes,ο οποίος είχε συλλέξει αυγά,αλλά και 250 άλλα κοσμήματα Fabergé.Ο Ρώσος Viktor Vekselberg (δισεκατομμυριούχος)αγόρασε τη συλλογή.Σε δημοπρασία είχε βγει και ένα άλλο Fabergé,το “Αυγό ρολόι”,με έναν πετεινό από πολύτιμους λίθους στο εσωτερικό του,ο οποίος κινείται και τραγουδάει,ενώ μία καμπανούλα χτυπάει την ώρα. Δημοπρατήθηκε από τους Christie’s και το αγόρασε ο Ρώσος συλλέκτης Aleksandr Ivanov.